onsdag den 11. juli 2012

Hvor starter man?


Jeg havde sådan lyst til at starte et blog indlæg med at vise et billede og sige at ”det var dette design der startede det hele”...men når jeg sidder og kigger billeder igennem går det op for mig, at jeg faktisk ikke kan sige nøjagtigt hvornår ”det” startede.

Jeg har altid været vild med at kreere, og har længe hæklet og strikket og interesseret mig for at skabe fine ting af ting som andre måske ikke umiddelbart kunne se skønhed i...og i min søgen efter ny inspiration er jeg på et tidspunkt faldet over smykker i perlesyning.

Jeg har altid elsket perler: farverne, strukturerne, måden de ligner skatte fra en glemt sørøverkiste... men jeg har aldrig helt vidst hvad jeg skulle stille op med dem.
Hvis man søger på ”perlesyning” på dansk, så ender man op med juleklokker, og pynteduge, eller korsstingsbroderier syet med perler i stedet for korssting. Jeg har set flere som er virkeligt dygtige til disse teknikker, men det har aldrig rigtigt fanget min interesse.
Så en dag faldt jeg på YouTube over tutorials, hvor folk syede de flotteste smykker af bittesmå perler, og pludselig var jeg hooked. Jeg har brugt rigtigt mange timer på dels at se tutorials og lede efter nye teknikker at lære, og dels på at finde ud af, hvor man køber materialer henne til penge der er til at betale, også ud af en kontanthjælp (som er min nuværende indtægt).

Sagen er, at for at få de pæneste resultater, så skal perlerne være så regelmæssige som muligt (selvom forskellige teknikker har forskellige behov for perlernes regelmæssighed).
Brickstitch lavet med tjekkiske seed beads og Japanske Toho seed beads.
Brickstitch (direkte oversat: murstens-sting) f.eks. har brug for meget regelmæssige perler, hvis ikke det skal "woble" for meget:

 De mest regelmæssige perler på markedet lader til at være de japanske: Toho, Miyuki og Matsuno, og dernæst de tjekkiske.

Jeg har forelsket mig i Toho's og det er hovedsageligt dem jeg bruger.

Brickstitch med kinesiske, mere ujævne perler.

 Indtil videre har jeg mest arbejdet med de runde seed beads, men glæder mig til at eksperimentere med nogle af de mange andre former der findes.

cubes = firkantede 
hex-cut = sekskantede
triangles = trekantede
1 cut = runde perler som har en enkelt facet slebet side
2 cut = runde perler med 2 facetter

og mange mange flere.






Jeg tænkte i starten at det var fint at starte med de billige perler man kan købe herhjemme. Perlerne på billede 2 er fra henholdsvis Tiger og Søstrene Grene.
Men jeg må tilstå at det giver et HELT anderledes tilfredsstillende resultat at arbejde med de regelmæssige perler, for slet ikke at tale om en god tråd og rigtige perlenåle.

Materialerne gør altså virkelig en forskel her, så hvis du sidder og tænker at du vil i gang med at prøve at lave smykker med perlesyning, så kan det altså rigtigt godt betale sig at investere lidt i nogle gode materialer: du vil sandsynligvis meget hurtigere få et resultat du er tilfreds med, og det er faktisk rigtigt meget nemmere at arbejde med de her teknikker når du har de rigtige materialer. Hvilket øger chancen for at du ikke giver op for hurtigt ;-)

Jeg endte op på www.etsy.com hvor jeg stadig køber de fleste af mine materialer. Men da det er en international samling af butikker, kræver det stadig at man kan læse og forstå engelsk rimeligt godt.

Jeg leder stadig efter danske webshops som sælger de perler jeg gerne vil have fingre i, sig gerne til, hvis du kender til et godt sted, også hvis det er en fysisk butik.










Ingen kommentarer:

Send en kommentar