mandag den 30. juli 2012

Min søster kom forbi

Så har det været ferie. Min søster kom forbi,og hold da op, hvor det resulterede i perleri! Hun er ligeså glad for farver som jeg er, og selv om hun ikke kan teknikkerne (endnu), så brugte hun mange timer på at sidde og eksperimentere med  farvesammensætninger, hvorefter jeg så kunne afprøve dem. Det blev et ret intenst forløb (ikke mindst fordi vi var sammen i mange dage) men superinspirerende, da hun ser nogle andre farver sammen end jeg gør, så flere af de kombinationer hun lavede var nogle som jeg måske aldrig selv havde fundet på. :-)




Det blev til adskillige fælles designede smykker, og ideer til endnu flere er noteret i min lille notesbog :-)

Her kommer billeder af vores produktion, alle sammen nye farvedesigns, skabt i løbet af 8 dage, hvor vi jo altså også lavede andre ting. Jeg synes vi har gjort det ret godt!  :-)

 Jeg laver løbende denne slags armbånd. De er supersimple at lave: det er bare perler på elastiktråd, men når de bliver sat sammen kan de være rigtigt fede, synes jeg.
Jeg laver forskellige farvekombinationer, og det vi meget legede med, mens min søster var her, var at prøve atsætte forskellige farver sammen og se hvilke farver der fremhævede hinanden, og hvilke der "slugte" hinanden, forstået på den måde at nogle farver, når de kommer ved siden af hinanden ligesom blegner, og ikke kommer til deres ret.

Her er der 14 armbånd i grønne nuancer. ret fint, synes jeg selv.

 Vil man have det lidt mere afdæmpet, er her en version med tre armbånd i elfenbensfarvet, guld, grøn, hvid og gennemsigtig hvid / krystalfarvet.
 En let sommerlig version i lyseblå nuancer.
 gyldenbrun med en grøn accent.


















Denne blå version lavede jeg for et stykke tid siden.
















en gylden version blev det også til.















Vi arbejdede også mod en rød og en lilla version, men fandt mangler i min perlebeholdning. Så de må komme senere :-)


Vi måtte selvfølgelig også lige prøve at have dem alle på på en gang... her er over 60 armbånd. :-)

Jeg kan ikke helt anbefale det, da det blev meget tungt og stift at have på, men jeg synes det ser meget overdådigt ud. :-)












Og nu til de mere tekniske smykker. Her lavede vi en hel lille produktions-rutine, hvor min søster fandt farvesammensætninger og jeg lavede smykkerne med dem. Her er nogen af dem der blev rigtigt fine (når jeg nu selv skal sige det!) ;-)

 Her har jeg brugt en 2-nåls Right Angle Weave teknik (ofte forkorte til RAW-teknik). Oversat vil det lyde noget i retning af: Ret Vinkel Væve-teknik.
Man laver ligesom små retvinklede firkantede "kasser"/ boxe" af perler efterhånden som man laver mønsteret.

Her er brugt:
- 6mm Faceterede Runde Tjekkiske perler,
-8/0 Toho perler (den "bordeaux")
- 10/0 tjekkiske perler (varm sølv farve)
 Fireline tråd, 6lb/ 0.008 mm
 Jeg har brugt en sølvfarvet bidsellås til at lukke armbåndet med. Det er det der hedder "toggle-clasp" på engelsk.
Dette armbånd er lavet med samme teknik som det forgående. Undervejs frygtede vi at det ville blive alt for blåt-i-blåt, men til sidst viste det sig at blive rigtigt flot.
Det at perlerne har forskellig struktur og forskellige grader af gennemsigtighed giver et flot spil i lyset.

Der er brugt:
-6mm faceterede runde tjekkiske perler med AB (Aurora Borealis) finish
- 4mm runde "faux-perle" perler (faux-perle betyder falsk perle. Det er glasperler med voksfarve. På engelsk kaldes de også for "pearl-beads").
- 11/0 Toho perler.
-KO nylontråd (KO beading thread).
- Sølvfarvet bidsellås.



Her ses låsen.
















Igen samme teknik, 
igen 6mm faceterede runde tjekkiske perler, 8/0 tohos og 11/0 tohos.

 Denne har et virkeligt flot antikt look, som jeg bare mangler en lås til i en passende farve.

Jeg glæder mig meget til at gå med dette! :-)








Tsummerlee eller TCBeads på YouTube laver mange tutorials. Jeg har lært rigtigt meget af hende. bl.a det følgende mønster som jeg har fundet her:

Små runde øreringe
Det er et superlet lille mønster, og min søster og jeg gav os til at lege med farver igen. De mest vellykkede er her:

Det er svært at få farverne rigtige når jeg tager billeder, så jeg lægger 2 ind af de samme øreringe...


De skinner mere i virkeligheden.
Specielt de tre som er nederst på dette billede er meget skinnende og fine.
Kunne sagtens bruges til fest.







Det sidste jeg vil vise i dette indlæg er af den type jeg kalder "hoops". Hoop betyder bare "ring" på dansk, og jeg kalder dem sådan fordi de er syet rundt om en ring. De er ikke lavet helt færdige, men er forsøg med farver. Jeg tror dog at vil prøve at lave et færdigt sæt af alle de følgende og se, hvordan det kommer til at se ud.
 Denne er en variation over en ørering jeg lavede tidligere.
Jeg har brugt 3 forskellige farver i str 11/0 Tohos og så er kanten lavet med str 15/0 Tohos

Dette er min søsters farve kombination.
Den er ret spændende, da den grå-brun melerede 15/0 Toho er uigennemsigtig, og den turkis/teal 11/0 er gennemsigtig. Det giver den et spændende spil når man har den på og lyset falder igennem den.

Denne havde jeg haft liggende et stykke tid halvfærdig.

Jeg var optaget af, at jeg gerne ville bruge de aflange "bugle" perler (ved ikke endnu om de har et andet navn på dansk), da jeg synes at det giver en spændende struktur. Men da jeg havde lavet de 3 rækker: turkis 11/0, 3mm bugle og turkis 11/0 igen, kunne jeg ikke finde på en slutning. Den så ufærdig ud, men jeg kunne ikke finde en kant jeg synes passede.

Heldigvis fandt min søster en, og jeg synes at den er helt perfekt.

Jeg er dog ikke helt tilfreds med den tekniske udførelse af projektet, så jeg laver nok et nyt sæt helt fra bunden. Men en lettelse at have mønsteret på plads! :-)

Denne var teknisk ret svær pga størrelses forskellen på perlerne. Jeg er ikke tilfreds med resultatet, men farverne blev flotte synes jeg.

Så det er bare at prøve forfra! Øvelse gør mester :-)

Der er brugt 11/0 elfenbensfarvede Tohos
8/0 "milky nutmeg" Tohos
og 15/0 "gold-lined crystal" Tohos.


Det var et udklip af hvad vi nåede på 8 dage (hvor vi også nåede at lave mange andre ting, det var jo ferie! ;-) )
Som sagt synes jeg at det var ganske produktivt. Der er flere ideer i min lille notesbog som jeg glæder mig til at komme i gang med. Og så er der bestilt nye perler som forhåbentlig vil lukke nogle af de "huller" vi fandt i min perle-farvepalet. Svært at vente på at de når frem. :-)

 Tak for hjælpen Søs <3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar