onsdag den 8. august 2012

Om farvet tråd:

I et stykke tid kunne jeg ikke forstå hvorfor perlesyere blev ved med at anbefale at man havde perletråd i mange forskellige farver. Jeg brugte en sort tråd og syntes at den da var fin nok.
Indtil jeg prøvede denne farvekombination:
Som i kan se, har jeg her brugt en gylden tråd. Det skyldes den første række af perler. De er  gennemsigtige (transparent, hvis du søger i en engelsk butik), og tråden ses tydeligt nok til at farven har konsekvens.
Da jeg prøvede med den sorte tråd, blev perlernes farve, som ellers er en rigtig fin orange-gylden, pludselig grumset og grim.
Heldigvis havde jeg en gylden tråd jeg kunne prøve (af mærket Silamide) og så blev resultatet helt anderledes tilfredsstillende, da den gyldne farve på tråden fremhæver perlens egen farve.

Det fik mig dog ikke til straks at investere i mange nye farver, for i mellemtiden havde jeg forelsket mig helt i Fireline som fåes i grå og "crystal" som er en halvgennemsigtig hvid farve. Den tråd er SÅ lækker at arbejde med, men altså også væsentligt dyrere end andre tråde.

Jeg har først for nyligt fået anskaffet mig en "crystal" Fireline, så jeg kan endnu ikke sige så meget om dens farve egenskaber, men til gengæld har jeg fået skaffet mig både grøn og lilla Nymo-tråd. (en billig nylontråd som fåes i rigtigt mange farver)

Den grønne havde jeg glædet mig rigtigt meget til, for jeg løb igen ind i mit forgående problem, da jeg købte transparente grønne perler som også blev grumsede og grimme når jeg forsøgte mig med den grå fireline.

Nu har jeg endelig fået lavet mig en grøn farvekombination, syet med grøn tråd. Og selvom tråden er mørkegrøn, så gør det at den ER grøn, at den ikke gør farverne grumsede. Kunne dog godt finde på at prøve med "crystal" Fireline, eller med en lysere grøn, hvis jeg får købt mig sådan en på et tidspunkt :-)

 Den grønne.

Det er svært at fange farverne, så jeg har forsøgt mig lidt frem.

Perlerne er 11/0 Toho's, 6/0 Toho's og nogle gamle vintage gyldne perler som har været min mormors til at pynte kanten :-) (Det gør ikke så meget at de ikke er så regelmæssige, når de bruges på denne måde til kant.)

Farverne fanger sollyset rigtigt flot.

Og her ser man hvor gennemsigtige perlerne er, og at det ikke gør noget at tråden er mørk når bare den har samme farve som perlerne.













For at illustrere forskellen er her et billede af, hvordan perlerne ser ud med den grå / sorte tråd igennem:



Jeg synes ikke man behøver at købe sig fattig i forskellig farvet tråd fra starten, men på sigt, og specielt hvis man ønsker at bruge transparente perler, så kan jeg godt se fordelen ved at have en palet af trådfarver der matcher perlerne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar