fredag den 24. august 2012

Preciosa Ornela

Preciosa Ornela er et tjekkisk firma som sælger nogle meget fantastiske perler.
Jeg har i et stykke tid tænkt at jeg ville skrive en blogpost om dem, og da jeg lige har opdaget, at de laver "give-aways" hver måned og giver et helt kilo!! perler væk, så tænkte jeg at det var på tide at få skrevet den post, og se om der skulle være en chance for at vinde skatten! ;-)

 Tjekkiet er kendt for at være en af de ældste "perlenationer" i verden.
Allerede i 1600-tallet var der en omhyggelig tradition for at producere smukke glasperler.
Og selv om vi i dag jo bruger knap så mange perler som dengang, så holder Tjekkiet stolt fast på de gamle traditioner.

Preciosa Ornela har, hvis ikke DET største udvalg af glasperler i verden, så i hvert fald et af de største. De er kendt for usædvanlig kvalitet, samtidig med at de prismæssigt ligger i et leje som er absolut opnåeligt, også for os helt almindelige perle-fans. :-)

Som jeg har skrevet mange gange, er mine yndlings perler nok Toho's, i hvert fald når det kommer til seed beads, men de tjekkiske seed beads jeg har, er fra Preciosa.
Preciosa Ornela har desuden et stort udvalg af andre typer perler, både de facetterede runde, men også deres helt egen type, som f.eks. "twin beads" (tvillinge-perler). De hedder sådan fordi de har to huller i stedet for et. Her kommer lige nogle eksempler på de spændende ting man kan lave med dem. De er helt klart på min ønskeliste! :-)

tutorial-ladies-fan-earrings-beading

tutorial-terra-twins-bracelet-beading

black-bracelet-beadwork-with-twin-beads

Jeg har anskaffet mig nogle af Preciosas "Charlottes" (seed beads som har 1 sleben facet) og de glimter fantastisk. Jeg skal helt sikkert prøve nogle af dem med 2 og 3 facetter også! (2-cut og 3-cut).

1-cut-metallic-antique-silver-terra (Charlottes)

Hmm, det vil ikke rigtigt lykkes mig at linke til billederne på Preciosa Ornelas egen hjemmeside, men jeg kan da lægge linket til selve hjemmesiden, så kan i selv smutte ind og kigge, hvis i vil: :-)

http://preciosa-ornela.com/

De har også nogle meget fine "faux perles".

Jeg har ikke kunnet finde nogen forhandlere af Preciosa perler herhjemme, så indtil videre må vi nøjes med at beundre dem på nettet, og når vi får vores indkøb hjem i stuen :-)

På deres Facebook-side: https://www.facebook.com/PreciosaOrnela har de for nyligt lagt billeder ind fra en perlemesse i tyskland, nøj det ser fantastisk ud! :-)
Jeg kan godt blive både gul og grøn af misundelse over lande med kæmpe perlebutikker hvor man kan gå ind og blive helt væk i perler, farver, kvaliteter og faconer! :-)

 Ha en dejlig dag, allesammen :-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar